Eindelijk eens snel elektrisch vooruit!
Bron: http://www.vaarkrant.nl
Ingehouden kracht
In een haven in het buitengebied van Amsterdam lag ´ie, ingebouwd in een Palena 6.2. Zoals we hadden verwacht, oogt dit bijna revolutionaire product futurisch. Een oranje schroef, hoekig design. Er straalt ingehouden kracht vanuit, maar dan op een subtiele manier.
Onontgonnen terrein
Het is paradepaarde van Torqeedo. Wat de Amerikaanse autofabrikant Tesla voor roadsters deed – er een volledig elektrische aandrijving in inbouwen – en wat de Zwitserse bootbouwerBoesch deed voor inboards bij klassieke houten motorboten – pionieren bij de elektrisch aangedreven inboards – dat initieert Torqeedo nu voor snelle buitenboordmotoren. Het bedrijf wil marktleider worden op dit onontgonnen terrein. De voortekenen dat hen dat gaat lukken zijn gunstig.
Onbekend land
Als de contactsleutel omgedraaid wordt, valt direct op dat deze motor meer geluid maakt dan je zou verwachten van een elektrische buitenboordmotor. Het is de overbrenging. Of is dat misschien met opzet gedaan – om overstappers van conventionele motoren naar snel elektrisch varen nog iets van een herkenningspunt te geven in dit nieuwe onbekende land?
Verrassing
En dan weer een verrassing. Bij het wegvaren merk je dat de boot opvallend veel kracht ,onderin’ heeft, bij het lagere schroeftoerental. Even een klein tikje meer ‘gas’ – die benaming klopt dus niet meer – en direct heb je fors meer voortstuwing. Dit is de essentie van elektrisch varen.
Tevreden
Anders dan bij verbrandingsmotoren zit de meeste torque, de meeste koppel, bij elektrisch varen onderin het toerentalbereik. Dat verhaal heeft natuurlijk ook een keerzijde. Als we even later met 35 kilometer over het water scheren, kost het de Deep Blue tijd om die laatste kilometers richting de topsnelheid eruit te persen. Maar uiteindelijk haalt de teller 44 km/uur, met tegenwind. Met rustiger weer moet dat volgens de fabrikant 50 km/uur kunnen worden. We geloven het. De Deep Blue bromt tevreden.
Walstroom
Al die 75 paardenkrachten van de Deep Blue moeten ergens vandaan komen. Batterijen zijn natuurlijk de essentie van elektrisch varen en daarachter schuilt, ook bij deze Torqeedo, een wereld van innovatie en techniek. Twee lithium-ion batterijen, op te laden via walstroom, zorgen voor in totaal 380 volt. Per stuk wegen ze 125 kilo. Batterijen voor snel elektrisch varen zijn zwaar, hou daar rekening mee. Niet iedere boot kan dat extra gewicht aan.
Veertigduizend Euro
De prijs is een andere thema. De motor en de batterijen worden als set verkocht. Voor de gehele set (twee batterijen plus motor) ben je veertigduizend Euro kwijt. Dan heb je dus nog geen boot. Het sleutelmoment is volgens de fabrikant 4642 Euro. Als je jaarlijks meer kwijt bent aan benzine dan dat bedrag, dan begint de Deep Blue volgens Torqeedo te lonen.
Prijsgat
Blijven vooral de professionele gebruikers over als potentiele afnemers, zoals de reddingsbrigades en de politiediensten. Om de Deep Blue voor de gemiddelde particuliere watersporter interessant te maken moet het prijsgat tussen de conventionele motoren en elektrisch aangedreven concurrenten eerst kleiner worden – een ontwikkeling die trouwens al gaande is bij de lichtere elektromotoren.
Horizon
En als je als particulier nu al een voorschot wilt op wat onherroeplijk in de toekomst erg groot gaat worden? Dan schaf je een Deep Blue aan, en laat hem inbouwen in je boot. En dan laat je anno 2013 alle hoofden met je meedraaien wanneer jij op groene stroom langs komt razen. En hier hoeft de rook om de hoofden van de toeschouwers niet te verdwijnen voordat ze je aan de horizon kleiner zien worden. Want deze boot heeft nul emissie.
SCOREBORD
Design ++++*
Prestaties +++++
Geluid ++++*
Gewicht +++**
Verbruik +++++
Technische specificaties
Motor: 55 Kw/75 HP
gewicht motor: 125 Kg
batterij capaciteit: 13 Kw
gewicht batterij: 149 kg
oplaadtijd: zes uur
Meer informatie: asabootelectro.nl